Skip to main content

Klaas Coulembier

Klaas Coulembier


Klaas Coulembier (12 juli 1984) groeide op in Zillebeke en Ieper. Hij studeerde trompet, piano en muziektheorie aan de Ieperse muziekacademie. Bij de Koninklijke Harmonie Ypriana groeide de interesse voor muziek uit tot een grote passie en zo trok Klaas in 2002 naar Leuven om er musicologie te studeren. In 2006 behaalde hij er zijn licentiaatsdiploma (master) met een thesis over het Concerto voor Orkest van Béla Bartók. Daarna kon hij meteen aan de slag als wetenschappelijk medewerker bij het onderzoekproject The Polytopic Clockwork onder leiding van Prof. dr. Mark Delaere. Dit onderzoek naar hoe componisten in de 20ste eeuw met de parameter 'tijd' omgaan leidde tot een doctoraatsproject van 2009 tot 2013, waarin hij een thesis schreef met de titel 'Multi-temporality. Analyzing simultaneous time layers in selected compositions by Elliott Carter and Claus-Steffen Mahnkopf'. De resultaten van dit onderzoek werden gepubliceerd in internationale vaktijdschriften en stelde hij voor op congressen in België, Nederland, Frankrijk, Engeland, Estland en Italië. Van 2013 tot 2018 bleef hij als postdoctoraal onderzoeker verbonden aan de universiteit. Daarnaast was hij drie jaar gastdocent muziekanalyse in het masterprogramma van LUCA School of Arts (Lemmensinstituut). In december 2018 ontving Klaas de prestigieuze Mgr. Lenaertsprijs van de Koninklijke Vlaamse Academie van België voor Wetenschap en Kunsten.

Doorheen zijn academische loopbaan besteedde Klaas ook veel aandacht aan het geven van lezingen en het schrijven van teksten over muziek. Hij wordt regelmatig gevraagd door de grote cultuurhuizen in Vlaanderen (Concertgebouw Brugge, deSingel, Amuz, Bozar, ...), verzorgt dagcursussen voor Davidsfonds en Amarant, en geeft af en toe duiding bij radiozender Klara. Sinds 1 oktober 2018 is hij op zelfstandige basis voltijds actief als freelance musicoloog, muziekgraveur en grafisch vormgever.

Door de intense studies naar de muziek van andere componisten werd ook het vuur om zelf te componeren regelmatig aangewakkerd. In 2003, 2006 en 2015 kreeg Klaas diverse onderscheidingen van de Provincie West-Vlaanderen voor zijn composities. In 2014 stond hij mee aan de wieg van Ypress Digital Music Editions, een papierloze muziekuitgeverij met het accent op de blaasmuziek en repertoire voor het deeltijds kunstonderwijs. In 2018 componeerde hij op vraag van Vlamo het verplichte werk voor het Vlamo Open Harmoniekampioenschap op 17 maart 2019.




Kunstenpunt

Steunpunt voor beeldende kunsten, podiumkunsten en klassieke muziek.