Skip to main content

Judith Vindevogel

Judith Vindevogel


Sopraan Judith Vindevogel studeerde achtereenvolgens dans aan het Stedelijk Instituut voor Ballet te Antwerpen, filosofie aan de Vrije Universiteit van Brussel en theater aan de Studio Herman Teirlinck te Antwerpen. Zij volgde zangles bij Marcel Vercammen en volgde verschillende masterclasses met o.a. Vera Rosza, Noelle Barker, Ernst Haeflicher en Graham Johnson.
In 2009 behaalde zij het diploma van Leraar in de Alexander Techniek aan de Alexander Techniek Academie.

Na haar operadebuut in Salzburg en Brussel als Papagena in de Zauberflöte-enscenering van Karl-Ernst en Ursel Herrmann, zong Judith Vindevogel verschillende rollen uit het operarepertoire waaronder Mi in Das Land des Lächeln (Lèhar), Barbarina in Le nozze di Figaro (Mozart), Monica in The Medium (Menotti), Ordogno in Don Quisciotte in Siera Morena (Conti), de sopraansolo in Kopernikus (Vivier) en de titelrol in La Navarraise (Massenet). Zij kreeg een unaniem lovende pers voor haar verrassend debuut in Montreal als Marie in Wozzeck met het Nouvel Ensemble Moderne o.l.v. Lorraine Vaillancourt.
Judith Vindevogel was te gast in de Koninklijke Muntschouwburg Brussel, de Vlaamse Opera Antwerpen, het Landestheater Salzburg, de Berliner Staatsoper, het Festival für Alte Musik Innsbruck en de Nederlandse Opera Amsterdam. Zij werkte samen met dirigenten als Sylvain Cambreling, René Jacobs en Reinbert de Leeuw; operaregisseurs als Pierre Audi, Harry Kümmel, Guy Joosten, Herbert Wernicke, Nicholas Muni en Ernst Theo Richter; solisten en ensembles als Marcus Groh, het Ictus Ensemble en het Nouvel Ensemble Moderne. Judith Vindevogel is medestichtster van Leporello en muziektheatercollectief WALPURGIS. Zij was als gastdocente verbonden aan het Conservatoire de Liège, de Hogeschool voor Dramatische Kunst, Muziek en Dans Antwerpen en P.A.R.T.S, de dansschool van Anne Teresa de Keersmaeker Brussel.




Kunstenpunt

Steunpunt voor beeldende kunsten, podiumkunsten en klassieke muziek.