Skip to main content

Beata Wojtczak

Beata Wojtczak


Beata Heeft haar eerste podiumervaring al als kind, in het kinderkoor van de Nationale Opera in Warschau opgedaan.

Na het behalen van het Cellodiploma, begon ze met de studie zangpedagogiek en uitvoerend musicus bij Claudia Visca aan de hoge school voor muziek in Keulen. Daarna maakte een studiebeurs van de Rotary stichting het mogelijk, dat ze haar studie aan het conservatorium van Maastricht bij Mya Besselink kon voortzetten. Deze sloot ze af met een diploma voor solozang en het diploma voor opera.

Ze volgde diverse masterclasses bij o.a. Emma Kirkby, Manfredo Zimmerman voor barokke uitvoeringspraktijken, Robert Holl en Josef Protschka voor de interpretatie van het kunstlied, Renate Akerman voor opera, Sheila Barnes en Kurt Widmer voor zangtechniek.

Haar solistische ervaring deed ze op in diversen concertverplichtingen en tournee theaters in Duitsland, Zwitserland, Polen, Nederland en België. Ze was onder anderen te horen met het: "Wuppertaler Symfoniker" in "Verzaberten Bruder" en "Sommernachtstraum", LSO in L'elisire d'amore als Adina, de "Deutsche Kammerakademie Neuss am Rhein" in Mozart's Requiem, de
Symfonie- en Kammerorkest Krakow in "Bettelstudent" en als Pamina in de "Zauberflote", Symfonieorkest Lemberg in "Boccaccio" en het Kempisch orkest als Marguerite in "Faust".

Ze heeft ook een groot oratorium en liedrepertoire opgebouwd. Werken als Händels " The Messiah", de passies en kantates van J.S.Bach, Brahms en Mozarts "Requiem", Poulenc's en Vivaldis "Gloria", vertolkt ze telkens met groot succes.

Naast grote werken zingt Beata Wojtczak ook veel kamermuziek. Samen met gitariste Anja-Katrin Peters of pianiste Willy Appermont treed ze op met repertoire van Monteverdi en Dowland tot Henze en Penderecki.

Beata Wojtczak geeft op dit moment zangles aan het Conservatorium van Hasselt en de privélessen praktijk in Maasmechelen



Kunstenpunt

Steunpunt voor beeldende kunsten, podiumkunsten en klassieke muziek.