Skip to main content

Joachim Brackx

Joachim Brackx


Brackx creëert intens en bevrijdend muzikaal vakmanschap door eenvoud - de denker, componist, zanger en uitvoerder versmelten tot één geheel

"De kern van mijn missie als musicus is het aanwakkeren van de creativiteit van zowel de luisteraar als de uitvoerder. Ik vind niets meer fascinerend als een muzikant die geïnspireerd door de muziek die hij uitvoert, hieraan iets uniek toevoegt tijdens dit proces, buiten misschien het horen van een muziekstuk dat in mijzelf mogelijkheden doet opborrelen. Beide aspecten zijn ontegensprekenlijk met elkaar verbonden. De sleutel tot die creativiteit ligt in gelijkenissen, in muzikale herinneringen en de interactie met de stroom van de nu-ervaring. Veel van mijn muziek streeft de bewustwording van dit proces na en probeert het te activeren.

Een recente stap in mijn ontwikkeling is de verschuiving van meer absolute muziek naar mengvormen als muziektheater, filmmuziek en installaties waarbij de interactie met andere disciplines van de kunsten resulteren in klankontdekkingen. Ik probeer de interpreterende muzikant en de creëerende muzikant in mij te laten samenwerken, als twee handen op één buik." (Joachim Brackx)

 2012  eigen productiehuis Nabla

2007 - nu        Composer in residence van Muziektheater Transparant.
1998 - nu        Freelance zanger bij Currende (E. Van Nevel), Collegium Vocale Gent (P.Herreweghe).  Als specialist live elektronica en experimentele muziek geeft hij lezingen en concerten in verschillende Europese landen.
2002 - 2007    Programmator Klara (VRT).
2001 - 2002    Junior chair of new music van de K.U.Leuven.
1998 - 2003    Gastprofessor compositie aan het Koninklijk Conservatorium te Gent
1998              Master  in compositie aan het Koninklijk Conservatorium Gent

Belangrijkste werken:

MAETERLINCK (2012) een zoektocht voor sopraan en strijkkwartet

LA MORT AU BAL MASQUE (2010) kamer opera, tekst: Xavier Tricot, voor 10 zangers en ensemble

DIE ENTFÜHRUNG AUS DEM PARADIES (2009) kamer opera, tekst: Oscar van den Boogaard, voor acteur, chansonnière, zanger, sopranenkoor, fluit, klarinet, viool, altviool, cello, keyboard, percussie en tape.

IT WAS SNOWING THAT NIGHT (2009) voor symphonisch orkest.

WHISPERS (2008) voor vocaal ensemble.

LASCIATE MI MORIRE (2008) voor sopraan, gemengd koor (of 8 soli) en tape.

[NADIR/ZENITH]+4 (2006) voor saxoof kwartet en live-electronics.

FLOATING CLOUDS TRAVEL ALL DAY LONG (2004) voor strijkkwartet.

DUNQUE ADDIO / TORNATE O CARI BACI (2002) voor sopraan, gemengd koor, 2 blokfluiten, klavecimbel and accordeon.

SHIFTING FIELDS (1999) voor sopraan, alt, gemengd koor, fluit, klarinet, viool, altviool, cello, percussie, piano en tape.

Partituren en Uitgevers zijn te raadplegen bij Matrix      http://www.matrix-new-music.be





Kunstenpunt

Steunpunt voor beeldende kunsten, podiumkunsten en klassieke muziek.