Skip to main content

Miet Warlop

Miet Warlop (°1978) is afkomstig uit Torhout (BE), woont en werkt in Gent en Brussel en is meester in de Beeldende Kunst (KASK, Gent). Voor haar afstudeerproject Huilend Hert, Aangeschoten Wild, een bewoonde installatie bestaande uit zes tableaux vivants en een kruipend subject, ontving ze de Franciscus Pycke Award en de publieksprijs TAZ 2004.

Meerdere andere performances, acties en projecten volgden. In 2005 ging haar project SPORTBAND / Afgetrainde Klanken, een veertig minuten durende performance, waarin twintig mensen tegen de klok doorheen muziek en sport werken, in première. In het kader van Lovepangs (Vooruit, 2005) ontwikkelde ze de een-op-een performance Koester de Kersen. Van januari 2006 tot november 2007 was Warlop een van de zes kunstenaars bij DE BANK (CAMPO, Gent); daar werkte ze aan een reeks ‘Propositions’, genaamd Grote Hoop / Berg. Tussendoor was ze ook verantwoordelijk voor de scenografie van voorstellingen van Pieter Genard, Raven Ruëll, DitoDito-Jef Lambrecht, KVS (Brussel), kc Vooruit (Gent) en Les Ballets C de la B (Gent).

Tijdens de Europese tournee van ‘Propositions’ realiseerde ze Springville, een vijftig minuten durende actie vol chaos, verwachtingen en verrassingen, waarbij scenografie, kostuums, props en personages nauw met elkaar verbonden waren. De voorstelling ging in mei 2009 in première bij kc BUDA (Kortrijk).

De daaropvolgende drie jaar verbleef Miet Warlop in Berlijn, waar ze zich toelegde op haar beeldend werk en een nieuwe voorstelling, Mystery Magnet, die tijdens het Kunstenfestivaldesarts in mei 2012 in première ging. Mystery Magnet won de Stückemarkt Theatertreffen Prize tijdens de Berliner Festspiele, voor haar vernieuwende vorm van theater. Mystery Magnet speelde ondertussen meer dan honderd keer over de hele wereld en werd genomineerd voor Theatertreffen Berlijn voor het vernieuwende karakter van het maken van stage-arts. Mystery Magnet is nog steeds te zien in Europa en daarbuiten.

In de loop van 2012-2013 ontwikkelde Miet Warlop meerdere presentaties van haar Nervous Pictures en performances/interventies, in het kader van projecten en allerhande uitnodigingen, zowel binnen de beeldende kunst als het podiumkunstenveld, zoals Baltic Triennial (Vilnius), Hebbel am Ufer (Berlin), Lisson Gallery (London), Southard Reid Gallery (London). In november 2012, binnen de periode van vier jaar als artist-in-residence bij de Beursschouwburg (Brussel), brengt ze als seizoensopener Alligator Project: een weekend van diverse media en performances van verscheidene artiesten en muzikanten waaronder Reggie Watts en Michael Portnoy, een project gecureerd door Miet Warlop.

In 2014 startte Miet Warlop haar eigen productiestructuur op: Miet Warlop / Irene Wool. In oktober 2014 gaat de eerste productie van Irene Wool Dragging the Bone in première in de Beursschouwburg (Brussel). Dragging the Bone is een solo performance in een sculpturale wereld.

In 2015 opent Miet Warlop de festiviteiten voor het vijftigjarig bestaan van de Beursschouwburg (Brussel) met Rocket dat gelanceerd wordt naar het grid. Daarnaast nodigt Art Gallery Barbican (London) haar uit om een performance te brengen als deel van het project Station to Station, gepresenteerd door Doug Aitken.

Terwijl haar solo Dragging the Bone op tournee gaat en de honderdste show van Mystery Magnet in Gent, Porto en Bordeaux gevierd wordt, eindigt ze het jaar met de opening van haar eerste solotentoonstelling in KIOSK Gallery (Gent), Crumbling Down the Circle of my Iconoclasm.

In 2016 gaat een nieuwe grote zaalvoorstelling in première – Fruits of Labor, een deep night choreographical concert performance, die als pijnstiller voor de wereld wordt aangereikt. Fruits of Labor gaat in première op het Kunstenfestivaldesarts (Brussel) in mei 2016 en wordt tot op heden nog steeds over de hele wereld getoond.

Naast haar voorstellingen in de podiumkunstensector, presenteert Miet Warlop steeds meer performances, interventies en live installaties binnen de beeldende kunst. Nervous Pictures werd in 2017 o.a. geprogrammeerd in KW Institute for Contemporary Art (Berlijn), Palais de Tokyo (Parijs), Performatik (Brussel).

In 2017 opent Miet Warlop in Vooruit (Gent) met de monumentale installatie Amusement Park. Tevens wordt ze uitgenodigd door BOZAR (Brussel) in het kader van de retrospectieve tentoonstelling van Yves Klein. Ze presenteert er HORSE a man, a woman, a desire for adventure en Mystery Magnet. Tijdens het slotevent van de Paul Bury tentoonstelling wordt haar beeldende interventie The Board gepresenteerd.

Festival Actoral. 17 (Marseille) nodigt Miet Warlop uit voor “L’Objet des Mots”, wat resulteert in een nieuw project Ghost Writer and the Broken Hand Break – een productie die in september 2018 in NTGent (Gent) in première gaat. Warlop werkte hiervoor samen met auteur en curator Raimundas Malasauskas en muzikant Pieter De Meester.

Begin 2018 maakt Miet Warlop Big Bears Cry Too, een solovoorstelling met Wietse Tanghe. Deze show voor alle leeftijden ging in april 2018 in première in het hetpaleis (Antwerpen).

Beide voorstellingen zijn sindsdien op tournee met groot succes. Samen met Fruits of Labor en Mystery Magnet werden in 2019 maar liefst vijfentachtig voorstellingen gespeeld in binnen- en buitenland: Zwitserland, Frankrijk, Duitsland, Hongarije, Noorwegen, Oostenrijk, Nederland, Italië, Letland, Polen, Groot-Brittannië, Spanje, Singapore en Canada.

In 2020 start Miet Warlop / Irene Wool een samenwerking met Frans Brood Productions en door de krachten te bundelen stonden heel wat voorstellingen geprogrammeerd, zowel nationaal als internationaal. Sinds de uitbraak van Covid-19 konden echter slechts enkele van de geplande voorstellingen gespeeld worden; de overige data zijn verplaatst naar 2021 en 2022.

Tijdens de verplichte lockdown besliste Miet Warlop / Irene Wool om een online platform te ontwikkelen onder de naam Slamming Doors. Een online sitcom die fungeert als een plezierplatform waarin samenwerkingen, discussies en andere artiesten en hun praktijk aan bod zullen komen. Er is een eerste reeks afleveringen gemaakt die ingaat tegen het aloude niche-denken rond kunstenaar-zijn en kunstbeleving. De bedoeling is om na 100 online afleveringen een special te maken voor het podium.

Miet Warlop / Irene Wool ontwikkelde ook een eigen online platform dat zal doorgroeien naar een levendige databank van archiefmateriaal. Eveneens wordt het een “raam” die inkijk zal geven in de dagelijkse artistieke keuken van Warlop die je 24uur op 24 kan raadplegen.

Miet Warlop herneemt in het najaar 2021 het twaalf jaar oude stuk Springville onder de nieuwe titel After All Springville Disasters and Amusement Parks. Warlop herdenkt haar gelauwerde stuk in een nieuwe tijd en positioneert het werk opnieuw in haar oeuvre. De herneming mixt een bestaande show (Springville) en een installatie (Amusement Park) tot een nieuw geheel en ging in augustus 2021 in première op het Internationales Sommerfestival (Hamburg). 



Miet Warlop / Irene Wool tourt momenteel met de voorstelling Histoire(s) du Théâtre IV : One Song (NtGent, 2022) die op 7 juli 2022 in première is gegaan op Festival d’Avignon. Miet ontwikkelt ondertussen de nieuwe productie Delirium, in samenwerking met oa. Kunstenfestivaldesarts, Kaaitheater en Tanzquartier Wenen. Delirium gaat in première in het voorjaar van 2025 .

Podiumproducties (selectie)

Van en met



Bezoek onze website

Kunstenpunt is het steunpunt voor beeldende kunsten, podiumkunsten en klassieke muziek.