Skip to main content

Tom Engels


Tom Engels werkt als curator, redacteur, schrijver, pedagoog en dramaturg op het snijvlak van performance en beeldende kunst. Sinds oktober 2021 is hij artistiek directeur van Grazer Kunstverein. Hij was Associate Curator voor trust & confusion (2021), Tai Kwun Contemporary, Hong Kong, in samenwerking met Xue Tan en Raimundas Malašauskas, en was redacteur van voices, het online audioprogramma van trust & confusion. Hij is de initiatiefnemer van front (2021), Brussel, waar hij kunstenaars presenteerde als Trevor Yeung, Julie Peeters & Elena Narbutaitė, en Hamish Pearch. Andere recente projecten zijn onder meer Touch Release, Nassauischer Kunstverein, Wiesbaden (2021), Techno-Intimacies in samenwerking met Joanna Zielińska, M HKA, Antwerpen (2021), Hana Miletić: RAD/Materials, Haus, Wenen (2020), another name, spoken, Jan Mot, Brussel (2017) en de reeks Matters of Performance aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten (KASK), Gent (2017-2019). Hij is co-redacteur van Conversations in Vermont: Steve Paxton (2020), uitgegeven door Sarma, waarvoor hij een Robert Rauschenberg Foundation Archive Research Grant ontving. Hij werkte samen met choreografen als Alexandra Bachzetsis tijdens documenta 14, Athene en Kassel, en Mette Ingvartsen voor steirischer herbst, Graz, alsook met Mette Edvardsen, Bryana Fritz en PRICE/Mathias Ringgenberg. Sinds 2013 is Engels gastprofessor aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten (KASK), Gent, en heeft hij regelmatig bijgedragen aan verschillende kunsteducatieve contexten zoals P.A.R.T.S. (Brussel), a.pass (Brussel), S.N.D.O. (Amsterdam), en Centre National de la Danse (Parijs). Zijn teksten verschenen in tijdschriften waaronder Artforum International, frieze, CURA., Extra Extra Nouveau Magazine Erotique, en De Witte Raaf.



Kunstenpunt

Steunpunt voor beeldende kunsten, podiumkunsten en klassieke muziek.