Skip to main content

Virginie Bailly

Impromptu, P04


De dialoog die mijn schilder-, teken-, installatie- en videokunst aangaan, blijft het spanningsveld vormen waarbinnen ik enerzijds de rol van de schilderkunst alsook de eigenheid van elk medium ondervraag, om te komen tot een wisselwerking en confrontatie tussen  specifieke beelden in een coherente beeldtaal. De ervaring van het landschap leidt tot de essentie van mijn onderzoek, de kern van mijn werk: de omzetting van een ruimtelijke ervaring in een beeld.

(V.B.)

De werken van Virginie Bailly (°1976, BE) vloeien naar eigen zeggen voort uit “de bevraging en ervaring van de omgevende ruimte” en “de vertaling daarvan in een beeld.” In het spoor van de moderne traditie wapent Bailly haar blik om vat op haar omgeving te krijgen, maar tegelijk beseft ze dat ze zich als een blinde mier in een steeds complexer en onoverzichtelijker omgeving bevindt. Ze vat de creatie van haar beelden op als een dynamische, procesmatige constructie, met een aantal vaste componenten maar zonder plan, opgebouwd uit verf, kleur en de beweging waarmee die op doek gezet worden. Meestal startend van de impressie van een fotografisch beeld, begint ze een proces waarin de lichtintensiteit een centrale rol speelt en waaruit geleidelijk, in een opeenvolging van min of meer transparante lagen, in een wisselwerking tussen handelen en laten gebeuren, tussen vol en leeg, een “filter” tot stand komt: “een filter die het beeld verzacht, vertroebelt of versplintert.”

(Frank Maes, voor LandscapesCitiesPeople, Netwerk, Aalst 2012)


Impromptu, P04
Vide-Plein III, P18
Vide-Plein III, P20
Impromptu, P02
Le corps disloqué
Le corps disloqué, P05
Vide-Plein III, P015
Vide-Plein III, P05
Vide-plein III, P06 (Champ Clos)
Dérives-Ontdubbeling
Dérives-Ontdubbeling
binnenzicht
Tout vide tout plein, voilà le tableau!
2,40 x 15 x 0,80 m stellingen, hout en zwarte verf
2,40 x 15 x 0,80 m stellingen, hout en zwarte verf
Afternoon
Champ clos II
Foto: Hentie Van Der Merwe
Foto: Hentie Van Der Merwe // Binnenzicht van de installatie
in-situ sculptuur gemaakt van 1000 gerecycleerde bakstenen. 2,00 x 2,20 x 2,20 m
left: `Spot' / right: `Inside'
2,40 m x 13 m x 1,20 m, Tongeren; hout, stellingen en zwarte verf
Le plat pays
Le plat pays
Le plat pays
Zicht op de binnenkant van de constructie
Duister
Orangerie
9 m x 6m x 6m, hout en stellingen; foto Arno Roncada
Zicht op de voet van de mijnterril in Winterslag, Genk. Flacc.

Residenties (selectie)



Kunstenpunt

Steunpunt voor beeldende kunsten, podiumkunsten en klassieke muziek.