Skip to main content

Aernoudt Jacobs

Foto: Laure-Anne Jacobs


Arnaud Jacobs (leeft en werkt in Brussel) studeerde architectuur. Na zijn studies aan het Sint Lucas Instituut duurde het niet lang vooraleer hij voor geluid koos. Hij publiceerde tot heden muziek onder diverse aliassen: MarkMancha, missfit, tmrx. Sinds 2004 werkt hij onder de naam Aernoudt Jacobs en concentreert hij zich op installaties en performances. Zijn werk werd internationaal tentoongesteld en hij bracht twee platen uit voor de vermaarde labels Staalplaat (NL) en Selektion (D.)
In het algemeen is Jacobs geboeid door klank, in om het even welke vorm. Dit verklaart hoe hij zijn materiaal uit de realiteit kan halen: met een microfoon en een opnametoestel maakt hij veldopnames. Zijn werken zijn het resultaat van een onderzoek van verschillende aspecten van veldopnames en van de wijze waarop zij geassimileerd kunnen worden in nieuwe vormen, nieuwe contexten. Voor hem zijn de feitelijke veldopnames slechts een registratie. De daad, de herinnering, de context van de opname zijn nog interessantere en bijkomende drijfveren voor dit onderzoek. Het resultaat van zijn werk bestaat als een soort interactie tussen micro en macro, binnen en buiten, veldwerk en studio, werkelijkheid en fictie. In zijn installatiewerk onderzoekt hij vooral de correlaties tussen klank, materie, ruimte/locatie, perceptie en psychoakoestiek. Perceptie is een belangrijk aspect van zijn klankwerk. Muziek, geluid, harmonie waarnemen is een fysieke, emotionele en intellectuele activiteit die steeds verband houdt met persoonlijke herinneringen. Deze associatie kan als blijvend gegeven worden waargenomen in zijn werk. Met behulp van psychoakoestische theorieën onderzoekt hij hoe perceptie beïnvloed kan worden en hoe geluid fysiek, ruimtelijk en emotioneel kan worden uitgedrukt.


Foto: Laure-Anne Jacobs
Foto: Laure-Anne Jacobs
Foto: Laure-Anne Jacobs
Foto: Roman Maerz
Foto: Salvatore Panaterri
Glass Vibration two: Gaze
Leslie History
Phantom Melodies, beeld Laure-Anne Jacobs
Phantom Melodies, copyright: Netwerk/ Centrum voor hedendaagse kunst
Tunnelmusic
Playground G
Intercourse
Difficulté de comprendre dans le bruit
Practically totally real, but not


Kunstenpunt

Steunpunt voor beeldende kunsten, podiumkunsten en klassieke muziek.