Skip to main content

Kris Verdonck

ISOS, Kris Verdonck, 2015


Check de informatie over A Two Dogs Company voor meer informatie over het werk van Kris als choreograaf.

De opleidingen die Kris Verdonck (°1974) volgde - beeldende kunsten, architectuur en theater- weerspiegelen zich in het werk dat hij maakt: we kunnen zijn creaties situeren in het grensgebied tussen beeldende kunst en theater, tussen installatie en performance, tussen dans en architectuur.

Als regisseur en beeldend kunstenaar heeft hij uiteenlopende projecten op zijn naam staan: 
 o.a. '5' (2003), 'Catching Whales Is Easy' (2004), 'II' (2005). De eerste 'STILLS', bestaande uit gigantische projecties, werden in september 2006 gecreëerd in opdracht van La Notte Bianca in Rome. In november 2007 creëerde hij de theatrale installatie 'I/II/III/IIII'. In mei 2008 ging de grote-
 zaalproductie 'END' in première tijdens het Kunstenfestivaldesarts in Brussel. Verdonck presenteert vaak combinaties van verschillende installaties/performances onder de vorm van 'VARIATIES'. 'VARIATION IV', een parcours van zeven installaties, werd getoond tijdens het festival van Avignon 2008. 

In januari 2010 voltooide Kris Verdonck de ‘parcoursvoorstelling’ 'ACTOR #1' die drie variaties op het thema van chaos naar orde toont. 'K, a Society', een parcours van installaties geïnspireerd op het werk van Franz Kafka, ging in première bij Theater der Welt 2010 in Essen, Duitsland. In 2011 volgden twee onderzoeksprojecten: 'TALK' gaat over taal, terwijl 'EXIT' i.s.m. Alix Eynaudi, gaat over theater als medium. In Huis voor actuele kunst Z33 in Hasselt liep gedurende vier maanden ook de solotentoonstelling 'EXHIBITION #1', in combinatie met het nieuwe werk 'EXOTE'. In 2012 ging 'M, a Reflection' in première: een voorstelling met teksten van Heiner Müller, gespeeld door Johan Leysen en zijn digitale dubbel. De muzikale theatervoorstelling 'H, an Incident' (première kunstenfestivaldesarts 2013) was een creatie voor grote zaal, geïnspireerd door Daniil Harms, met negen acteurs en een robotorkest op scène. 

'UNTITLED' (2014), een solo voor de Spaanse danser en performer Marc Iglesias, bouwt verder op het fenomeen van de vrijgelaten figuur, de performer die gelimiteerd op het theater geworpen wordt, als door een machinale constructie. In september 2015 werd 'ISOS' gepresenteerd in Verdonck’s Brusselse atelier. Deze 3D video-installatie neemt de apocalyptische sciencefiction romans van J.G. 
 Ballard als uitgangspunt. Ondertussen werkt Verdonck verder aan 'IN VOID', een installatie / performance over menselijke afwezigheid, die in februari 2016 in première zal gaan in de Kaaistudio’s.


ISOS, Kris Verdonck, 2015
Untitled, Kris Verdonck, 2014
Foto: S. Magnone


Kunstenpunt

Steunpunt voor beeldende kunsten, podiumkunsten en klassieke muziek.